Istnieje kilka sposobów pomocy w spłacie zadłużenia z tytułu opłat czynszowych za komunalny lokal mieszkalny:
- rozłożeniu płatności wierzytelności w całości lub w części na raty
- odroczenie terminu spłaty należności
- umorzenie zaległych opłat z tytułu używania komunalnych lokali mieszkalnych
Ulgi
Kwestie udzielania ulg w spłacie należności (umarzania, odraczania terminu płatności i rozkładania na rat) reguluje aktualnie obowiązująca Uchwała Nr IX/158/11 Rady Miasta Szczecin z dnia 27 czerwca 2011r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Miasto Szczecin lub podległym jej jednostkom organizacyjnym, wskazania organu i osób do tego uprawnionych oraz warunkach dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego Nr 97 z dnia 12.08.2011r. poz. 1779).
Umorzenie zaległości
Zaległości wynikające z opłat za używanie lokalu mogą być umorzone na wniosek:
najemcy lokalu zadłużonego
- osoby, która utraciła tytuł prawny do zajmowanego lokalu
- osoby, która zamieszkiwała i pozostała w lokalu opuszczonym przez najemcę lub pozostała w lokalu, w którego najem nie wstąpiła po śmierci najemcy
- osoby stale zamieszkującej w lokalu zobowiązanej solidarnie z najemcą do zapłaty czynszu oraz innych opłat niezależnych od właściciela
- osoby stale zamieszkującej w lokalu zobowiązanej solidarnie z osobą, która utraciła tytuł prawny do zajmowanego lokalu, do zapłaty odszkodowania oraz innych opłat niezależnych od właściciela.
Dłużnicy zainteresowani uzyskaniem pomocy w spłacie zadłużenia, mogą składać wnioski na odpowiednich formularzach dostępnych w Biurze Obsługi Interesanta w Administracji Rejonu.
Rozkładanie zaległości na raty
Jeżeli lokator ze względu na trudną sytuację materialną nie był w stanie systematycznie opłacać należności za korzystanie z lokalu może wystąpić z wnioskiem o rozłożenie długu na dogodne raty.
Wnioski wraz załącznikami należy składać w Dziale Windykacji w Administracji Rejonu.
Odraczanie terminu spłaty należności
Odroczenie terminu zapłaty może nastąpić jedynie na wniosek dłużnika, w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika oraz uzasadnionym interesem Gminy Miasto Szczecin.
Wnioski wraz załącznikami należy składać w Dziale Windykacji w Administracji Rejonu.
Przy składaniu wniosków o rozłożenie na raty, umorzenie, odroczenie terminu spłaty zaległości, wymagane jest także przedstawienie dokumentów potwierdzających dochody wszystkich osób zamieszkujących w lokalu z okresu trzech ostatnich miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku, takich jak np.:
- zaświadczenia o dochodach netto wystawione przez pracodawcę,
- aktualne decyzje o przyznaniu/waloryzacji renty lub emerytury,
- decyzje o wysokości świadczeń uzyskiwanych z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinnej,
- inne dokumenty potwierdzające otrzymywanie alimentów, zasiłków, stypendiów, dodatków (z wyłączeniem mieszkaniowego), zapomóg, itp.,
- w przypadku osób bezrobotnych wymaga się przedstawienia zaświadczenia o zarejestrowaniu w Urzędzie Pracy wraz z informacją o przyznanym prawie do zasiłku z tytułu pozostawania bez pracy; od osób bezrobotnych niezarejestrowanych w Urzędzie Pracy wymaga się przedstawienia stosownego zaświadczenia o niezarejestrowaniu w Urzędzie pracy.